Sähköautojen latausasemat yleistyvät

Sähköautojen latausasemat yleistyvät

15.3.2021

Sähkö- ja hybridiautojen määrä kasvaa koko ajan. Samalla niiden latausasemia tarvitaan lisää ja asia puhuttaa monissa taloyhtiöissä ja niiden hallituksissa. Uusi laki velvoittaa taloyhtiöitä latausasemavalmiuden rakentamiseen tietyissä tapauksissa. Asumisen rahoitus- ja kehityskeskus ARA myöntää hankkeisiin tukea myös vuonna 2021.


Kevät ja kesä ovat taloyhtiöissä erilaisten pihatöiden aikaa: yhdessä yhtiössä ehostetaan istutuksia ja nurmikkoa, toisessa on tiedossa esimerkiksi hulevesijärjestelmän uudistustyöt. Yhtä kaikki, sulan maan aika on mitä oivallisin hetki nostaa taloyhtiön hallituksen pöydälle myös sähköautojen latauspisteisiin liittyvät asiat.

– Kun latausaseman perustaminen tehdään tai sen perustamiseen lähitulevaisuudessa varaudutaan yhtä aikaa muiden pihatöiden kanssa, voidaan säästää kustannuksissa muun muassa kaivuutöiden osalta. Eli kun piha on auki, kannattaa ehdottomasti lisätä kaivantoon mukaan muutama ylimääräinen putki tai kaapeli latausasemia ajatellen, Catevan toimitusjohtaja Markku Sevón vinkkaa.

Uusi laki velvoittaa latauspistevalmiuteen korjaustöiden yhteydessä

Sähköautojen latausasemien perustamista hoputetaan Suomessa nyt myös lakisääteisesti. Uuden lain mukaiset velvoitteet koskevat taloyhtiöitä, joissa on yli neljä pysäköintipaikkaa. Kyse on latauspistevalmiudesta, sillä velvoitetta varsinaisen latauspisteen asentamiseen ei ole, vaan siitä päättää taloyhtiö.

– Taloyhtiöiden pitää jatkossa asentaa suuren korjauksen yhteydessä latauspistevalmius jokaiselle parkkipaikalle, kun remontti ulottuu myös pysäköintialueelle tai sen sähköjärjestelmiin. Tällaisia suuria korjauksia ovat lain mukaan esimerkiksi hankkeet, joihin kuuluu julkisivun remontointi, ikkunoiden uusiminen sekä yhden tai useamman teknisen järjestelmän korjaus, Markku mainitsee.

Monta tapaa toteuttaa – turvallisuus muistettava

Sähkökäyttöisten ajoneuvojen latauspiste voidaan toteuttaa taloyhtiöön monella eri tavalla. Kaikkein yksinkertaisin ja kustannuksiltaan edullisin tapa on muuntaa osa olemassa olevista autojen lämmitystolpista myös latauskäyttöön soveltuviksi tolpiksi.

– On hyvä pitää mielessä, että auton moottorin lämmittämiseen tarkoitettuja pistoketolppia ei ole lähtökohtaisesti suunniteltu sähköautojen lataamiseen. Uusissa älytolpissa olevien energiamittareiden avulla latauksen kustannukset voidaan kohdentaa oikein ja lataus on muutenkin turvallista ja tarkoituksenmukaista, Markku sanoo.

Jos taloyhtiössä ilmenee suurempaa ja jatkuvampaa tarvetta sähköautojen lataamiseen, on paras vaihtoehto perustaa latausasema.

– Asemia on saatavilla eri tehoisia ja erilaisille automäärille. Suuritehoisella latausasemalla lataus on huomattavasti nopeampaa ja mutkattomampaa, Markku jatkaa.

Olipa taloyhtiön lataustapavalinta minkälainen tahansa, on sen toteuttamisen ja itse latauksen tärkeimpänä lähtökohtana oltava aina turvallisuus. Myös Turvallisuus -ja kemikaalivirasto Tukes on ohjeistanut kiinnittämään asiaan huomiota.

Tarvekartoitus, suunnittelu, toteutus

Käytännössä latauspiste- tai -asemahanke lähtee taloyhtiössä liikkeelle tarvekartoituksesta: hallituksen ja asukkaiden on hyvä miettiä, minkälainen tarve omassa taloyhtiössä on sähköajoneuvojen lataukselle nyt ja esimerkiksi seuraavien kymmenen vuoden aikana.

– Tarvekartoituksen jälkeen tulee selvittää asiantuntijan avustuksella muun muassa kiinteistön sähköverkon huipputeho. Se sanelee tietyt suuntaviivat projektin etenemiselle. Uudemmissa kiinteistöissä on usein paremmat valmiudet latausaseman tai latauspisteiden asentamista ajatellen, mutta kyllä latausmahdollisuus saadaan järjestettyä kaikkiin kiinteistöihin. Modernit latausasemat ovat ominaisuuksiltaan älykkäitä, eli ne osaavat esimerkiksi jakaa latauksesta aiheutuvaa kuormitusta taloyhtiön sähköverkon kapasiteetin ja ladattavien ajoneuvojen lukumäärän mukaan, toteaa Markku.

Kun latausaseman perustamista suunnitellaan, nousee keskusteluihin nopeasti myös kustannusten jakautuminen. Markun mukaan tilanne on verrattavissa hissiremonttiin.

– Tällaisten hankkeiden kustannukset jaetaan taloyhtiöissä tavallisesti kaikkien osakkaiden kesken, koska taloyhtiö yleensä omistaa myös autopaikat. Yhtiöjärjestys kuitenkin määrittelee asian, eli se pitää ottaa tässä huomioon. Fiksusti toteutettu sähköautojen latausmahdollisuus on tulevaisuudessa varmasti vetovoimatekijä myös uusia asukkaita ajatellen, eli se on siinä mielessä kannattava investointi koko yhtiön näkökulmasta, Markku mainitsee.

ARA tukee taloyhtiöiden latausasemainvestointeja

Latausasemahankkeiden budjetointia pohdittaessa kannattaa pitää mielessä Asumisen rahoitus- ja kehityskeskus ARAn myöntämät avustukset. Niiden tarkoituksena on edistää sähköautojen kotilatausmahdollisuuksien yleistymistä ja siten sähköautokannan kasvua kansallisen ilmasto- ja energiastrategian tavoitteiden mukaisesti.

Latausinfrojen perustamiseen kohdennettuihin avustuksiin on varattu vuodelle 2021 yhteensä 5,5 miljoonaa euroa. Avustus on suuruudeltaan 35 % toteutuneista kustannuksista. Lisäksi mukana on tehokannuste, eli tuen voi saada 50 % suuruisena, jos vähintään puolella paikoista voi ladata 11 kilowatin tai sitä suuremmalla teholla. Avustusta voi hakea verkossa ja sitä voi saada myös latauslaitteiden hankintaan. Kaiken kaikkiaan avustus on kuitenkin aina enintään 90 000 euroa.

Edellytyksenä ARAn avustuksen saamiselle on, että yhteisö rakentaa valmiuden vähintään viidelle latauspisteelle. Avustusta ei myönnetä keskeneräisiin uudisrakennuskohteisiin.

Cateva palvelee avaimet käteen -mallilla

Kaikenlaisiin kiinteistökorjauksiin erikoistunut Cateva toimittaa taloyhtiöihin niin älytolpat kuin kattavamman palvelun latausasemat.

– Jos hallituksen kokouksessa nousee nyt keväällä tämä asia esille, niin meihin sopii ottaa heti yhteyttä. Teemme mielellämme tarjouksen erilaisista asennusvaihtoehdoista ja palvelemme avaimet käteen -mallilla, Markku lupaa.

Lue lisää Catevan tarjoamista sähköautojen latauspisteiden asennuspalveluista tästä.

 

Lue myös

Säästetään energiaa

Lämmityskausi on alkanut – säästetään energiaa yhdessä!

Lue lisää

Syystalkoot suunnitteilla – nappaa vinkit!

Lue lisää

Apua tukkeutuneeseen viemäriin

Lue lisää
Kuuman kesä viilennysvinkit

Kuuman kesän viilennysvinkit

Lue lisää

Imuautotiimi antaa tukoksille kyytiä 200 baarin paineella

Lue lisää

Korjauta asfaltin vauriot ajoissa

Lue lisää

Vinkit kevään talkoisiin

Lue lisää

Neljä neuvoa sujuvampaan ja vastuullisempaan remontointiin

Lue lisää

Vahinko ei ole toivottu vieras

Lue lisää
Korjausrakentaminen

Vastuullisempia remontteja Catevan tapaan

Lue lisää

Vesivahinko vaatii ripeää toimintaa

Lue lisää

Vinkit energiatehokkaampaan jouluun

Lue lisää

Taloyhtiön kerhotilasta etätyöpisteeksi – asukkaat arvostavat muunneltavuutta

Lue lisää
Asfaltointi

Liikenneturvallista viikkoa ja loistavaa syksyä

Lue lisää

Hyvää sisäilmaa kelillä kuin kelillä

Lue lisää

Avustuksilla helpotusta korjaustöiden kustannuksiin

Lue lisää

Cateva ja Kotikatu uuteen omistukseen

Lue lisää

Suunnittele ja tiedota – remontin onnistumisen kulmakivet

Lue lisää

Taloyhtiöt valmiina sähköautojen tuloon?

Lue lisää

Kun homma menee putkeen

Lue lisää

Työturvallisuus on tekoja arjessa

Lue lisää

Valmistele ensin, remontoi sitten

Lue lisää

Varaudumme koronaviruksen aiheuttamiin poikkeustilanteisiin

Lue lisää

Väestönsuoja tuo turvaa

Lue lisää

Korjausrakentaminen on asiakaspalvelutyötä

Lue lisää

Jouluvinkkikimara energiatehokkaampaan ja turvallisempaan jouluun

Lue lisää

Puitteet työn onnistumiselle kohdillaan

Lue lisää

Paloturvallisuus on taloyhtiön ja asukkaiden yhteistyötä

Lue lisää

Kotikadun kasvu jatkuu

Lue lisää
Talven vahingot

Miten estää talven aiheuttamia vahinkoja?

Lue lisää
Talomestari

Talomestari-palvelu tukee isännöitsijän työtä

Lue lisää
L & S Huoltokeskus

Lahtelainen L & S Huoltokeskus Oy osaksi Kotikatua

Lue lisää
Kasvua paikallisuutta vaalien

Kasvua paikallisuutta vaalien

Lue lisää
Taiga Linnanmäki

Cateva mukana Linnanmäen uuden vuoristoradan rakentamisessa

Lue lisää

Jo joutui armas aika suvipihojen!

Lue lisää