
Vesivahinko vaatii ripeää toimintaa
20.1.2021
Mitä tehdä vesivahingon sattuessa? Kosteusvaurio kodissa on kova paikka. Pienikin vesivahinko kannattaa ottaa taloyhtiössä vakavasti ja toimia nopeasti – jokainen menetetty päivä käy kalliiksi.
– Pari litraakin lattialle loiskahtanutta vettä voi mennä rakenteiden läpi ja tekee paljon hallaa. Kosteuden myötä kehittyvien ongelmien välttämiseksi Catevan ammattilaisten ripeästi toteuttama kosteuskartoitus on fiksu päätös, sanoo Pasi Rytkönen, vahinkosaneerausten sekä rakennus- ja korjaustyöurakoiden yksikönpäällikkö Catevalta.
Päivystys laittaa asiat rullaamaan
Kotikadun pääkaupunkiseudulla toimiva palvelukeskus Lyhty päivystää ilta- ja yöaikaan. Kun asukas soittaa ja kertoo esimerkiksi katosta tipahtelevasta vedestä, päivystäjä kysyy kaikki oleelliset tiedot ja hälyttää huollon paikalle. Puhelimeen vastaavat kotikatulaiset tuntevat kaupungin ja kohteet, mikä tekee tilanteen kartoittamisesta sujuvampaa.
– Kysymme tarkemmat tiedot, missä vuotaa ja kuinka paljon, ja onko asukas käynyt yläkerrassa soittamassa ovikelloa. Yllättävän yleistä on nimittäin se, että joku on nukahtanut suihkuun ja herää ovikellon ääneen, kertoo Lyhdyn palvelukeskusvastaava Sini Tuomaala Kotikadulta.
Pienestäkin putkivuodosta kannattaa soittaa saman tien, jotta vältytään lisävahingoilta. Tärkeitä toimia voidaan tehdä jo puhelun aikana – jos vettä suihkuaa hanasta hyvät neuvot ovat tarpeen. Päivystäjät rauhoittelevat ja antavat neuvoja.
– Pyyhkeen kääriminen vuotokohdan ympärille, pesuohjelman sammuttaminen tai veden siivoaminen lattialta auttavat estämään lisävahinkoja. Hätääntynytkin asiakas hyötyy siitä, että puhelimessa on rauhallinen ihminen. Vesivahinko on aina ikävä asia, mutta Kotikadun asiakkaat ovat hyvissä käsissä, Sini lupaa.
Cateva pelastaa pulasta
Lyhty lähettää vesivahinkokohteeseen päivystävän huoltomiehen. Mitä enemmän vahingosta tiedetään etukäteen, sen parempi – kun huolto tietää mistä kohtaa olohuoneen patteri vuotaa, oikea työkalu on heti mukana.
– Huoltomies on ensimmäinen, joka arvioi tilanteen kohteessa, ja Catevan ammattilaiset ovat aina käytettävissä purkutöihin, kuivaukseen tai kosteuskartoitukseen liittyvissä toimenpiteissä. Vesivahinko on aina kriittinen tilanne, oli se pieni tai iso. Taloyhtiöiden kannattaisi teettää kartoitus joka kerta, toteaa Rytkönen.
Cateva tekee tilanteesta jälkivahinkoraportin, joka on heti seuraavana aamuna isännöitsijän ja huollon käytettävissä. Raportissa myös määritellään, onko Catevalla taloyhtiön myöntämä oikeus tehdä laajempi kosteuskartoitus.
– Kosteuskartoituksessa käymme myös naapuriasunnot sekä alapuolella olevat tilat läpi lisävahinkojen ehkäisemiseksi. Nopea toiminta säästää kuluja, ja hoitamattomana vahingot voivat käydä kalliiksi, Pasi sanoo.
Sujuva palvelu helpottaa ikävässä tilanteessa
Vesivahingon sattuessa moni päätyy remontoimaan samalla. Joskus vaihdetaan laatat tai lattiat, toisinaan koko keittiö menee uusiksi. Taloyhtiöllä on vakuutus, joka kattaa rakenteellisia vaurioita. Osakas ja hänen kotivakuutuksensa ovat yleensä maksajia jos kyseessä on huolimattomuus.
– Vesivahinkojen ennaltaehkäisy on melko helppoa. Allaskaappien letkuja kannattaa vilkaista silloin tällöin ja hajulukot sekä viemärikaivot puhdistaa säännöllisesti. Jos ei itse osaa, huoltoon voin aina soittaa. Ilmoita myös, jos jostain kuuluu pihinää tai suhinaa. Joskus vuoto voi olla naapurin asunnossa, muistuttaa Pasi.
– Kodinkoneita ei kannata jättää vahtimatta, ja pesukoneiden sekä jääkaappien alla tulisi olla vuotokaukalo. Eikä viemäriin saisi edelleenkään laittaa sinne kuulumattomia asioita, kuten paistorasvaa tai vanulappuja, jatkaa Sini.
Niin ikävä asia kuin vesivahinko onkin, niin hätä ei ole tämän näköinen. Kotikadun ja Catevan ammattilaiset osaavat korjata vauriot ja ehkäistä lisävahingot.
– Mitä nopeammin asiaan päästään puuttumaan sen parempi. Jokainen kuluva päivä maksaa lisää. Haluamme myös tehdä asukkaan ikävästä tilanteesta mahdollisimman siedettävän. Ripeä toiminta myös takaa niin asukkaan kuin naapurin puhtaan sisäilman tulevaisuudessa, sanoo Pasi.